การจัดการความรู้ให้กับศูนย์บริการวิชาการ (Knowledge Management for Academic Service Center)
Abstract
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการจัดการความรู้ ปัญหา อุปสรรคในการพัฒนาบุคลากรในปัจจุบันของศูนย์บริการวิชาการ และผลกระทบที่เกิดขึ้น และแนวทางการจัดการความรู้ให้กับศูนย์บริการวิชาการ สำหรับสนับสนุนการดำเนินมาตรการตามแผนอนุรักษ์พลังงาน 2558 -2579 ในภูมิภาค ใช้วิธีวิจัยเอกสารและวิจัยสนาม เก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 19 คน ผลการศึกษาพบว่า ศูนย์บริการวิชาการที่ 1 ใช้กระบวนการจัดการความรู้จากสิ่งที่อยู่รอบตัว สะดวก สามารถเรียนรู้ได้ด้วยตนเอง เช่น นิทรรศการที่มีจัดแสดง การแลกเปลี่ยนเรียนรู้ประสบการณ์ระหว่างเพื่อร่วมงาน สื่ออินเตอร์เน็ต โดยสิ่งที่กระตุ้นให้หาความรู้มาจากการได้รับมอบหมายงานจากผู้บังคับบัญชา ซึ่งปัญหาและอุปสรรค ผู้ปฏิบัติงานมาจากความไม่เข้าใจทิศทางในการพัฒนาความรู้ของตนเองและหน่วยงานเพื่อสนับสนุนการดำเนินงานตามมาตรการต่างๆ ของแผนอนุรักษ์พลังงาน 2558 -2579 เนื่องจาก ปัจจุบันศูนย์บริการวิชาการที่ 1 ยังไม่มีแผนการพัฒนาบุคลากร จึงทำให้เป็นอุปสรรคในการจัดสรรงบประมาณกระทบต่อการพัฒนาบุคคลากรและคุณภาพของงานเป็นลำดับ ดังนั้น แนวทางที่จะทำให้การถ่ายทอดความรู้ด้านอนุรักษ์พลังงานของศูนย์บริการวิชาการบรรลุเป้าหมายในการทำหน้าที่เสมือนตัวแทนของกรมพัฒนาพลังงานทดแทนและอนุรักษ์พลังงานในการสร้างความรู้ความเข้าใจที่ถูกต้องและสอดคล้องกับนโยบายต่างๆ รวมถึงแผนอนุรักษ์พลังงานฯ จำเป็นต้องมีการจัดทำแผนการจัดการความรู้ ขับเคลื่อนให้เกิดเป็นรูปธรรมโดยการจัดคณะกรรมการมารับผิดชอบโดยเฉพาะ มีการประเมินผลการดำเนินงานอย่างเหมาะสม และสนับสนุนให้เกิดกลไกที่สามารถขับเคลื่อนได้ด้วยระบบเอง
Abstract
This research aims to study the process of knowledge management, problems and obstacles in the development of personnel in the current academic center, the impact and the knowledge management approach to the academic center in supporting the implementation of the 2015-2025 energy conservation measures in the region. Research methods, documents and research fields are employed as important tools. Data were collected by structured interview. The samples were 19 officials. The findings were as follow: The Academic Service Center uses the knowledge management process by taking advantage form the surroundings to facilitate self-learning, such as organized exhibitions, experience exchanges between the participants and internet. The thing that motivates knowledge comes from being assigned by their bosses. The problems and obstacles were from workers’ lack of understanding of how to develop their own knowledge to support the implementation of various measures mentioned in the energy conservation plan 2558 - 2579. Since the Center currently has no personnel development plan, therefore, the way to transfer the energy conservation knowledge of the Center, as a representative of the Department of Energy Development, to achieve the goal of renewal and conservation of energy was to create correct knowledge in accordance with various policies, including the energy conservation plan. The Center also needs to have a concrete knowledge management plan run by a responsible committee with a good performance evaluation and the mechanism that can be driven by the system itself.