การให้บริการอิเล็กทรอนิกส์ขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นในประเทศไทย (The electronic service provided by local government organizations in Thailand)
Abstract
บทคัดย่อ
การให้บริการอิเล็กทรอนิกส์ (E - Service) ขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น มีบทบาทสำคัญต่อการให้บริการสาธารณะแบบออนไลน์สำหรับประชาชนในท้องถิ่น ดังนั้น ผู้วิจัยจึงสร้างแบบสำรวจรายการเว็บไซต์ (website evaluation checklist) ขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นขนาดใหญ่ ประกอบด้วย เทศบาลนคร เทศบาลเมือง และการปกครองท้องถิ่นรูปแบบพิเศษ รวม 216 แห่ง เพื่อศึกษาระดับขั้นการพัฒนาบริการอิเล็กทรอนิกส์ รวมทั้งศึกษารูปแบบและประเภทบริการอิเล็กทรอนิกส์ (E - Service) ขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นในประเทศไทย
ผลการศึกษา พบว่า ประเภทงานบริการอิเล็กทรอนิกส์ (e - Service) ขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น แบบบริการภาครัฐสำหรับประชาชน (Government-to-Citizen : G2C) มีจำนวน 12 ประเภท 55 รูปแบบ โดยเป็นประเภทบริการรับเรื่องร้องเรียน ร้องทุกข์มากที่สุด ซึ่งพบในเว็บไซต์เทศบาลนครและท้องถิ่นรูปแบบพิเศษ ทุกแห่ง และประเภทงานบริการอิเล็กทรอนิกส์ (e - Service) แบบให้บริการสำหรับเจ้าหน้าที่รัฐ (Government-to-Employee : G2E) มีจำนวน 10 ประเภท 33 รูปแบบ โดยเป็นประเภทงานสารบรรณอิเล็กทรอนิกส์มากที่สุด ซึ่งพบในเว็บไซต์เทศบาลนคร ร้อยละ 10.0 รองลงมาเป็นเว็บไซต์เทศบาลเมือง ร้อยละ 5.4 ตามลำดับ สำหรับระดับขั้นการพัฒนาบริการอิเล็กทรอนิกส์ขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นในประเทศไทยส่วนใหญ่ อยู่ในระดับขั้นที่ 2 เป็นการบริการข้อมูลแบบมีปฏิสัมพันธ์อย่างง่าย (Enhance Information) รองลงมาคือ ระดับขั้นที่ 3 ซึ่งเป็นการบริการที่ให้ประชาชนสามารถทำธุรกรรมผ่านบริการ Online Service (Transaction Information) ทั้งนี้ รัฐบาลควรสนับสนุนบุคลากรด้านเทคโนโลยีสารสนเทศให้ครอบคลุมองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นทุกแห่ง พร้อมทั้งเตรียมความพร้อมบุคลากรต่อการนำเทคโนโลยีสารสนเทศมาใช้ในการบริหารงานและให้บริการประชาชนด้วย
Abstract
The electronic service (e-Service) provided by local government organizations was very significant for the public online service for the local people. Therefore, the researcher created a website evaluation checklist of the large local government organizations, which included a total of 216 city municipalities, town municipalities and special local government organizations to study the development level of the provision of the e-Service as well as the types and forms of e-Service provided by the local government organizations in Thailand.
The results illustrated that there were 12 types and 55 forms of Government-to-Citizen (G2C) e-Service provided by the local government organizations, which were mostly a service for handing complaints that was found in all city and special local government organizations. Moreover, there were 10 types and 33 forms of Government-to-Employee (G2E) e-Service, which most of them were electronic document tasks and mostly found on the city municipality websites (10.0%), followed by the town municipality websites (5.4%). Regarding the development level of the provision of the e-Service of the local government organizations in Thailand, the majority were Level 2, which was the service of enhanced information, followed by Level 3, which was the service where people were able to process transactions via an online service. The government should support information technology personnel in all local government organizations and prepare them to apply information technology in the administration and for serving the people as well.