ปัญหาการขอตำแหน่งทางวิชาการตามหลักเกณฑ์และวิธีการพิจารณาแต่งตั้งบุคคลให้ดำรง ตำแหน่งทางวิชาการ (Problems for obtaining an academic position in accordance with the criteria’s and methods for appointing a person to an academic position)
กรณีศึกษา ตำแหน่งผู้ช่วยศาสตราจารย์ ในมหาวิทยาลัยของรัฐ (A case study of the assistant professor position in the public university)
Abstract
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความรู้ความเข้าใจของบุคลากรและคณาจารย์ในมหาวิทยาลัยของรัฐในการขอกำหนดตำแหน่งทางวิชาการ ศึกษาปัญหาการขอตำแหน่งทางวิชาการตามหลักเกณฑ์และวิธีการพิจารณาแต่งตั้งบุคคลให้ดำรงตำแหน่งทางวิชาการ กรณีศึกษา ตำแหน่งผู้ช่วยศาสตราจารย์ ในมหาวิทยาลัยของรัฐ รวมทั้งแนวทางการแก้ไขปัญหาในการขอกำหนดตำแหน่งทางวิชาการตามหลักเกณฑ์และวิธีการพิจารณาแต่งตั้งบุคคลให้ดำรงตำแหน่งทางวิชาการ โดยใช้การวิจัยจากเอกสารและการสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลสำคัญจากผู้อำนวยการกองส่งเสริมและพัฒนาทุนทางปัญญา เจ้าหน้าที่กลุ่มส่งเสริมและพัฒนาตำแหน่งวิชาการ รวมทั้งบุคลากรหรือคณาจารย์ผู้ขอตำแหน่งผู้ช่วยศาสตราจารย์ รวมจำนวน 10 คน ผลการวิจัย พบว่า ปัญหาการขอตำแหน่งทางวิชาการเกิดจากบุคลากรและคณาจารย์ขาดความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับหลักเกณฑ์ ขั้นตอนการขอตำแหน่งทางวิชาการ และเอกสารหลักฐานที่ใช้ประกอบการขอตำแหน่งทางวิชาการ จึงส่งผลทำให้การขอตำแหน่งทางวิชาการเกิดการผิดพลาดอยู่บ่อยครั้ง ยังทำให้การดำเนินการขอตำแหน่งทางวิชาการเกิดความล่าช้า วิธีการแก้ไขปัญหา คือ กระทรวงการอุดมศึกษาฯ ต้องเข้ามาเป็นส่วนร่วมกับทางมหาวิทยาลัยในการหารือถึงข้อผิดพลาดของหลักเกณฑ์เดิม มีการจัดสัมมนาซักซ้อมความรู้ความเข้าใจให้บุคลากรหรือคณาจารย์ที่ขอตำแหน่งทางวิชาการได้เข้าร่วมรับฟังหลักเกณฑ์การขอตำแหน่งทางวิชาการ
Abstract
This research is a qualitative research. The purpose of this study was to study the knowledge and understanding of personnel and faculty members in public universities in applying for academic positions. It is a study of the problem of applying for an academic position according to the criteria and methods for appointing a person for an academic position; a case study of the position of assistant professor. in the state university Including guidelines for solving problems in requesting academic positions according to criteria and procedures for appointing persons to academic positions. By using data from documents and interviews with key informants from the Director of the Division of Intellectual Capital Promotion and Development, Academic Rank Promotion and Development Officer and personnel or faculty members applying for the position of Assistant Professor, totaling 10 people. The results of the research found that the problem of applying for an academic position arises from personnel and faculty lacking knowledge and understanding about the criteria. Procedure for applying for an academic position and supporting documents for applying for an academic position As a result, the request for an academic position is often wrong. It also delayed the process of applying for academic positions. The solution to the problem is that the Ministry of Higher Education must be involved with the university in discussing the errors of the original criteria. There should be a seminar to rehearse knowledge and understanding for personnel or faculty applying for an academic position to attend and listen to the criteria for applying for an academic position.